Za jak dlouho bude podnikání ziskové? 

Dřív se tradovalo, že rozjet podnikání trvá zhruba 2 roky. 

2 roky intenzivní práce, než se dostanete do plusu. 

2 roky zkoušení, hledání správných cest, vychytávání produktu, nebo služby. 2 roky práce na marketingu a budování vaší značky. 

Nevím, jestli to stále platí – všechno se zrychluje, osobně bych se ale přikláněla, že doba, než se dostanete do plusu, se zas až tak nezměnila. 

Přesná aktuální čísla neznám, v každém případě pár zákonitostí platí stále. 

1/ Podnikání naplno

Když se pustíte do podnikání naplno, je potřeba ještě zvážit dvě možnosti: 

a/ Už jste v dané oblasti odborník

Máte za sebou úspěchy, předchozí klientelu, pozitivní reference – tzn. máte na čem stavět. 

Pokud jste byli ve vašem oboru dříve zaměstnaní, máte skvělou výchozí pozici. 

Je samozřejmě potřeba mít dobře nastavenou nabídku – tedy dobře poskládaný web, reklamu placenou i zdarma (tzn. prezentace na sociálních sítích) a v ideálním případě budovat databázi zájemců o vaše téma. 

Tohle je úplně nejlepší výchozí pozice! Pokud začínáte podnikání z tohoto bodu, je velice pravděpodobné, že budete mít dostatek klientů v řádu měsíců, můj hrubý odhad je až 1 rok. 

Ovšem i z tohoto bodu se může ziskovost podnikání protáhnout a nemusí to znamena, že byste na to šli špatně.

Protože na začátku je vždy potřeba testovat a zkoušet, jaké jsou nejlepší cesty, jak oslovit zájemce a udělat z nich zákazníky.  

b/ Teprve začínáte, rozjíždíte vaší praxi, projekt, podnik

Jste úplně na začátku. 

Sice máte zkušenosti z předchozího zaměstnání, ale z úplně jiného oboru. 

Ve chvíli, kdy jste v oboru nováček a v podnikání také, počítejte s tím, že zavést vaší praxi, podnik, firmu – potrvá. Ano, možná i 2 roky. 

Jste na to připravení? Máte dostatek motivace, financí, nápadů? Tohle je hodně důležité. Protože kdo vytrvá, ten “vyhraje”. 

Nechci vás odradit, ale počítat s tím, že to bude dlouhá cesta, vám ušetří spoustu zklamání, pocitů, že selháváte, že nejste dost dobří. 

Prostě počítejte s tím, že to potrvá – a je to obvyklý průběh!

Než “vychytáte” nabídku, vaší prezentaci, zjistíte, kdo jsou skutečně vaši ideální klienti atd… 

Investice do podnikání je v tomto případě vyšší. A tím nemyslím, že nutně finanční, ale vašeho času bude potřeba spousta. 

Pokud stále platí 2 roky – jste připravení 2 roky zkoušet, než se dostanete do plusu? Ano, během těch 2 let budete mít zakázky, zákazníky, ale plný výdělek to pravděpodobně nebude. 

V každém případě je potřeba podnikání budovat tak, aby se vám, až se dostanete do plusu, tyto 2 roky zkoušení a testování vrátily 🙂 

Investice do podnikání vám zrychlí ziskovost
Jana Neuwerthová Šmýdová, mentorka, terapeutka

2/ Podnikání zatím jako vedlejší projekt

Spousta žen rozjíždí své podnikání při mateřské, spousta lidí začíná podnikat s tím, že má ještě poloviční úvazek, aby překlenuli období, než se jim podnikání rozjede. 

I zde je potřeba zohlednit to, zda s podnikáním začínáte:

a/ jako odborník v dané oblasti,

b/ teprve se jako odborník zavádíte.

A když je vaše podnikání zatím jako “částečný úvazek” a věnujete mu o to méně času, je potřeba počítat s tím, že to o to déle potrvá… 

Možná i déle než 2 roky, než budete moct přejít do plného podnikatelského módu. 

A opět je potřeba si to uvědomit, počítat s tím, je to běžný průběh!

Není to žádné vaše selhání, nemusí to znamenat, že děláte něco špatně.

Testování, zkoušení, testování a zkoušení je na začátku každého podnikání. Nejsou to chyby. Je to přirozený proces. 

Tedy testování a zkoušení vás čeká v průběhu celého podnikání, ovšem když jste zavedení, tak už v mnohem menší míře. 

Jak zrychlit ziskovost?

Pokud uděláte na začátku investici do reklamy, vstoupíte do podnikatelských katalogů, přidáte se do fungující podnikatelské komunity, kde budete mít možnost sdílet a nabízet vaše služby – výrazně si začátky urychlíte. 

A doporučila bych na začátku s takovou investicí počítat. Protože jinak se vám může stát, to co mě…

Moje podnikatelská zkušenost

Když jsem se zaváděla jako terapeutka, vůbec jsem neměla žádné podnikatelské povědomí (i když jsem před tím byla manažerka), neinvestovala jsem do reklamy (měla jsem pocit, že na to nemám peníze), o mentorech se v té době moc nemluvilo a celkově jsem nechtěla nic investovat, dokud nevydělám. 

Sice jsem ušetřila, ale taky jsem nevydělala. Začarovaný kruh. 

Až jsem začala pracovat pod vedením zkušenějších, začalo mé podnikání dávat smysl a výdělky byly odpovídající mému nasazení, zkušenostem atd. 

Pokud máte pocit, že nevíte, jak prorazit, pokud cítíte, že na to máte a nerozumíte, proč se vám zatím nezadařilo, ráda bych vám nabídla mentoringovou podporu – individuální schůzky, nebo audio podporu.

Napište mi na jana@neuwerthova.cz, případně si rovnou domluvte nezávaznou schůzku ZDE.

jana@neuwerthova.cz
Jana Neuwerthová Šmýdová