5 tipů pro freelancery, jak zvýšit příjmy

EDIT – tento článek byl psán v době prvního lockdownu. Spouta tipů je platných kdykoliv.

Pokud patříte k těm, kterým v této době výrazně poklesly příjmy a pokud jste v oboru, který může dál pracovat – zkuste si udělat “revizi” svých činností.

Pokud teď ve vašem oboru pracovat nemůžete, i vy zde najdete pár tipů.

I. POKUD PODNIKÁTE V OBORU, KTERÝ LZE AKTUÁLNĚ PROVOZOVAT

Můžete pracovat, ale máte méně zakázek? Zkuste na to jít trochu jinak.

1/ Věnujte se přednostně a hlavně těm činnostem, které vám doposud přinášely nejvíc peněz a nebo které by vám s ohledem na Vánoce mohly peníze přinést.

Pokud připravujete novinky, přehodnocujete svoje dosavadní služby a nabídku, to je v pořádku – ale přečkat tuto dobu a získat alespoň nějaké zakázky je hlavní cíl – věnujte tomu větší část svého času.

2/ Připomeňte a dál se připomínejte svým zákazníkům – nečekejte, až si na vás vzpomenou nebo až vás nějaký bývalý spokojený klient doporučí – mají teď plnou hlavu jiných věcí.

  • Vyšlete do světa reklamu na své osvědčené služby – co víte, že vždycky fungovalo! Pokud jste se doposud obešli bez reklamy, právě nastal čas s ní začít.
  • Oslovte svojí sociální bublinu s tím, že tohle a tohle děláte a tohle můžete nabídnout, případně požádajte, ať vás doporučí dál – máte sice pocit, že všichni přece vědí, co děláte, ale lidi si prostě hned nevzpomenou. A třeba se jich zrovna někdo bude ptát, jestli o nevědí, kdo tohle a tohle dělá.

3/ Nabídněte část služby zdarma – hodinová konzultace, grafická skica, pár fotek na ukázku… ať si ji můžou zákazníci vyzkoušet, ať se s vámi můžou nezávazně seznámit.

Lidé jsou teď opatrnější, než do něčeho investují a když už nic jiného, pojměte to jako průzkum trhu. Potřeby zákazníků se v některých oborech zásadně mění.

4/ Zamyslete se nad tím, jaké mají vaši zákazníci obvykle pochybnosti před využitím vaší služby, nebo co by jim mohlo bránit službu objednat právě u vás a rovnou jim na ně odpovězte (váš web, sociální sítě, blog, newsletter, osobní email, telefonáty).

Rozptylte jejich obavy, vysvětlete dopředu, proč je to takhle a takhle, proč to stojí tolik a tolik a co konkrétního z vaší služby bude zákazník mít – všichni chtějí uspořit čas a mít jednodušší život.

Nemluvte o vás – co vy umíte – ale o tom, co z toho bude mít zákazník!!!

Tohle je častá chyba. Porovnejte:

Jsem mentorka a terapeutka, pracuji takhle a takhle, měla jsem desítky klientů. – Co to s vámi dělá? Předpokládám, že nic.

Spolu se podíváme na vaše podnikání a nastavíme ho tak, že vám začne přinášet víc peněz.

Už po pár terapeutických konzultacích se vám uleví a budete se na své problémy dívat jinak.

Nebo

Věnuji se správě financí, přenastavuji rozpočty, vytvářím rezervy. – Nenapadá mě, jak by mi tohle mohlo být užitečné.

Nastavím vaše finance tak, že si peníze uspoříte a budete mít dostatečnou rezervu. – Budu o tom uvažovat.

Nebo

Dělám weby a grafiku. – Tahle informace okolo mě projde a nic.

Za 1 den vám připravím základní webovou prezentaci vaší firmy/služby. – To by se mohlo hodit!

Lidé na vás “kliknou” pouze v případě, že se vaše nabídka potkává s jejich aktuálními potřebami. Tedy mluvte o potřebách, které jim můžete vyřešit.

5/ Pokud zatím nemáte reference svých bývalých spokojených klientů, teď je čas je oslovit – jak byli s vašimi službami spokojení, co jim pomohlo a bylo prospěšné pro jejich život či práci.

Zároveň je to nenásilná forma, jak se bývalým zákazníkům připomenout.

A sdílejte u sebe na webu, sociálních sítích…

A teď trpělivost, trpělivost, trpělivost. Nečekejte výsledky hned – nepropadejte skepsi, pokud předchozí tipy nemají hned odezvu – prostě to trvá.

Sdílejte část svého know how, ukažte novým zákazníkům, jak jste těm spokojeným usnadnili život, uspořili čas. Ať se mají s čím ztotožnit.

A za svojí práci se odměňte a udělejte si radost. I když vaše úsilí třeba dneska nic nepřineslo. Investovaná energie se zúročí.

II. POKUD PODNIKÁTE V OBORU, KTERÝ ZAŽÍVÁ PŘECHOD DO ONLINE SVĚTA

Sama procházím touto zkušeností – jak terapie, tak mentoring doposud fungoval na osobním setkání. Obzvlášť ty terapie! Nyní 100% terapiíí online. Mentoring také.

Práce s týmy, workshopy a kurzy – doteď byly založené právě na osobním setkání skupiny lidí! Navzájem jsme se inspirovali, společně pracovali… Odteď vše možné jen online.

Takže pokud můžete (a i když se vám nechce a mluvit na kameru je vám proti srsti – mě teda jo), zde je pár doporučení:

1/ Jde jen o zvyk. Po pár online hodinách vám to už nepřijde. Za mě má online setkání 90% účinnosti osobního setkání.

2/ Pokud si potřebujete s druhou stranou vyměnit nějaké podklady, pošlete je dostatečně dopředu před setkáním. Příprava se vyplatí.

3/ Na svých prezentačních kanálech (nebo aspoň na blogu) zdůrazněte, že pracujete online a popište, jak online spolupráce probíhá. I pro vaše zákazníky je tento způsob většinou nový a takové “uklidnění” jim pomůže.

4/ Následujte jednotlivé body podle odstavce I. POKUD PODNIKÁTE V OBORU, KTERÝ LZE AKTUÁLNĚ PROVOZOVAT.

5/ Pokud si troufnete, nahrajte o svojí práci video. A o úroveň výš je online kurz! To je výzva!

mentor, mentorka, mentoring, poradenství, podnikání, business

III. POKUD PODNIKÁTE V OBORU, KTERÝ AKTUÁLNĚ NELZE PROVOZOVAT

Mám okolo sebe nespočet lidí, kteří doteď podnikali dobře, jejich business šel přirozeně nahoru (protože to dělali fakt dobře) – a jejich podnikání se jim zbouralo jako domeček z karet. Na jaře to ještě šlo, ale teď jsou dlouhodobé vyhlídky nejisté…

Všechny kavárny, hotely, cestování, koncerty… Toto podnikání je některé úplně v troskách, některé má snad světlejší vyhlídky a je sakra dřina, vymyslet jak to zvládnout.

Jednoho dne se ale svět postupně vrátí do normálu. Musí. Většina lidí se dál chce setkávat, bavit, cestovat – udělají pro svůj „normání svět“ maximum.

Co doporučuji, když se mě někdo ptá, jestli má změnit obor:

1/ Pokud jsou vyhlídky, že váš obor znovu začne fungovat a prosperovat, vydržte.

Začít pracovat v novém oboru od nuly – to je na dlouhé lokte. Trvá i roky, než se zavedete.

Navíc teď bude všude dost přetlak lidí (kromě eshopů, IT a kurýrů…).

A až ekonomika znovu začne fungovat, ti připravení budou mít navrch.

2/ Jestli jste využili státní podporu nebo si sehnali jinou, dočasnou práci, v pořádku. A připravujte se na znovupodnikání. I kdyby to mělo být za pár měsíců. Protože – ti připravení budou mít navrch.

3/ Postupujte dál podle odstavce I. POKUD PODNIKÁTE V OBORU, KTERÝ LZE AKTUÁLNĚ PROVOZOVAT, zrevidujte svoje služby, nevzdávejte to. Vyplatí se vám to.

Postupujte po malých krocích, ze kterých budete mít radost.

4/ Pokud si na to připadáte sami, najděte si nějakou podpůrnou skupinu. Mně osobně se osvědčila mastemind skupina, více info o fungování najdete třeba zde https://navolnenoze.cz/blog/mastermind/

Jedná se o pravidelné setkávání lidí s různých oborů, kteří mají obdobné pracovní cíle.

Díky svojí mastermind skupině (fungovali jsme společně asi rok) jsem zvládla první vlnu, kdy se můj měsíce připravovaný projekt, který mě stál spoustu energie a peněz, doslova spláchnul do záchodu.

5/ Věřím, že pokud vytrváte a na svoje podnikání znovu navážete – uspějete.

jana@neuwerthova.cz
Jana Neuwerthová Šmýdová