Jak na úzkosti

V poslední době se na mě z několika stran sesypaly dotazy, co dělat, když na člověk přijde úzkost.

Vůbec se těmto pocitům nedivím, žijeme v přelomové době, nevíme, jaká kdy přijdou opatření a co to s naším dosavadním světem udělá…

Takže zde je pár informací.

Jak se úzkost projevuje

Úzkost je náhlý strach. Může naskočit zdánlivě bez příčiny.

Tlak na prsou, bušení srdce, horkost, náhlé pocení, svíravé bolení břicha – to všechno můžou být projevy úzkostí. Někomu se třesou ruce nebo má pocit, že se nemůže nadechnout. Náhlý neklid, někdy dokonce panika.

Úzkosti můžou být jednorázové, intenzivní, nebo často se opakující, v lehčí nebo těžší formě.

Například mého příbuzného v době, kdy mu umírala matka, odvezla záchranka s tím, že má infarkt. Neměl, byla to úzkost. Od té doby se to už neopakovalo.

Jaké jsou možnosti:

1/ Okamžitá úleva

Dýchat – dech je kotva našeho života. Když to na vás přijde – soustřeďte se na nádech a výdech. Prohlubovat dech, vnímat kvalitu vašeho dýchání. Vydržet to alespoň 5 minut! Pokud jste v práci nebo někde, kde se to nehodí, udělejte si soukromí na toaletě atp. Nebo se jděte projít a sedněte si v parku a soustředěně dýchejte.

Jacobsonova svalová relaxace – člověk, který se potýká s úzkostmi, je napnutý a obvykle má ztuhlá záda. Často pociťuje napětí i v jiných částech těla. Jacobsonova relaxace vás postupně provede napínáním a následným uvolňováním svalů celého vašeho těla. Po dokončení budete cítit úlevu.

Na tuto relaxaci je třeba si vyhradit alespoň 10 minut o samotě. Stojí to za to! Dobře popsaný návod najdete ZDE.

2/ Co začít dělat pravidelně

Masáž – pokud nemáte peníze na odbornou masáž, poproste někoho blízkého. Fyzický kontakt společně s úlevou zatuhlých svalů působí blahodárně.

Chodit na procházky – už 30 minutová procházka působí antidepresivně! Pokud se můžete procházet v přírodě nebo parku, o to líp. Krev se rozproudí, mozek se okysličí a snáz budou přicházet nápady, jak se se situací vyrovnat, jak dál pokračovat a postupovat, aby vám bylo líp.

Meditovat – sama nejsem schopná meditovat, i když jsem se mockrát snažila. Moc přemýšlím… Ale znám dost lidí, kteří toho schopni jsou a pochvalují si to – třeba budete patřit mezi ně. Mám dobré reference na mindfulness (všímavost).

Sportovat – začala jsem běhat (ve 45 letech!), když jsem měla v sobě přetlak, dost mi to pomohlo. Přitom celý život nesportovec. Takže nikdy není pozdě. A jestli se vám nechce sportovat, skutečně stačí začít obyčejnou procházkou.

Bylinky a jiné přírodní přípravky – osobně mám vyzkoušený čaj Spánek a nervy od Teekanne a CBD kapky (konopné, nenávykové, bez THC). Obojí funguje, po obojím se lépe spí a dlouhodobě zklidňují podrážděné nervy.

Na úzkosti a deprese funguje třezalka (např. v Německu se přípravky s třezalkou prodávají víc, než antidepresiva), dále kozlík lékařský, dobromysl obecná, měsíček lékařský, meduňka lékařská (po té se také dobře spí) a spousta dalších. Prodávají se různé čajové směsi, jestli vás tento způsob zmírnění úzkostí a depresí zajímá, pár jich vyzkoušejte a uvidíte, jak vám po nich je.

——————————

Mít občas úzkosti je normální

Život je náročný. Byl a bude. Ale také je hezký a jsou lepší období. Bohužel nikdy nevíte, kdy zrovna přijdou, nedá se na to spoléhat. Pečovat o sebe, dělat si každý den trochu hezčí – to je osvědčený recept na spokojenější život. Nikdo to za vás nezařídí.

Dělejte pro sebe věci, které byste udělali pro někoho, koho milujete, chcete mu pomoct a udělat mu radost, zpříjemnit den. Zaměřte se na sebe, na svoje pohodlí, pohodu a spokojenost.

Přijde vám sobecké starat se o sebe?

Není. Spokojení lidé jsou “platnější” pro svoje okolí, pro celou společnost.

K čemu je “dobré” být vystresovaný a ve špatné náladě? Nebaví to člověka samotného ani jeho okolí. Zkuste zapátrat ve svém okolí po někom, kdo má většinou dobrou náladu a po někom, kdo je převážně negativní a naštvaný. A teď si ty lidi porovnejte…

Proto se zcela sobecky začněte věnovat sobě. Budete se mít líp vy – i ti okolo vás.

Stanovte si limit na čtení zpráv

V případě, že se úzkosti objevily nebo znásobily v souvislosti s koronavirem – přestaňte tolik sledovat zprávy a jiné přehnaně stresující zdroje. Média nás ládují přehnaným množstvím informací o nemocných a zemřelých. Nikdy se žádné nemoci nevěnovalo tolik pozornosti. Má to obdobné příznaky, tak k tomu obdobně přistupte. Vždycky bude okolo nás „nějaká“ hrozba. Terorismus, viry, rakovina… Starat se o své zdraví a bezpečí, jak nejlíp to v danou chvíli jde. A zbytek už je v rukách osudu. Strachování a neustálé přemítání, co bude, nikomu neprospěje. Ano, je potřeba vědět, co se bude dít a mít připravený jasný plán, jak k tomu sám za sebe přistoupím, ale permanentní stres žádné pořádné řešení nepřinesl.

Odstranit příčinu

Pokud se s úzkostmi potýkáte dočasně a jen občas – dny nebo týdny (ale skutečně jen občas) – je pravděpodobné, že to přejde.

Pokud vás úzkosti trápí intenzivně, zasahují vám do běžného života nebo trvají měsíce či snad roky!! hledejte řešení. A tím nemyslím, že by se děly zázraky a problémy, kvůli kterým úzkosti máte, zmizely.

Mám ale mnohokrát s klienty ověřeno, že na problémy se dá naučit koukat jinak. Nebrat si to tak, líp je zpracovávat. Nepouštět si dovnitř sebe víc, než je nezbytně nutné.

Také jsem kdysi měla úzkosti. Dokonce jsem měla deprese, vím, o čem mluvím. Nastavila jsem si hranice, co si k sobě pustím a co už ne. Chvíli trvalo, než jsem si je vybudovala a vydefinovala, ale už je mám. A i když se někdy stane, že mě něco zaskočí, ta doba, za jak dlouho se s tím vyrovnám, se výrazně zkrátila.

Závěrem – vědomé dýchání, čerstvý vzduch, péče o sebe a pozitivní přístup k problémům – dělá s úzkostmi divy.

I v náročné době se dá žít bez stresu, bez obtěžujících úzkostí a být relativně v pohodě.