Jak zvládat homeoffice

mentor, mentorka, mentoring, poradenství, podnikání, business

Většina z nás už má zkušenosti s homeoffice a většina z nás už v tomto režimu umí fungovat.

Ale čeho je moc, toho je příliš.

Ráda bych s vámi nasdílela svoje zkušenosti, jak udržet motivaci a hranice mezi osobním a pracovním. Na homeoffice jsem totiž zvyklá pracovat roky.

Jana Neuwerthová, mentorka, mentoring, poradenství, business, podnikání

1/ První a klíčové pravidlo zní – poměrně striktně dodržovat pracovní dobu 8 hodin

(přestávka na oběd je samozřejmě nutná) a dost. Ideálně si stanovte pravidelné hodiny.

Tento pracovní hodinový rozsah nebyl stanovený pro nic za nic.

2/ Denní kontakt s kolegy

– ideálně denně krátký skype (nebo zoom nebo cokoliv). Probrat, co kdo dělá, jaké má hlavní úkoly, co bude od koho potřebovat.

Pokud kolegy nemáte, zkuste si domluvit “pracovní” skupinu se svými známými, kteří jsou také freelanceři nebo podnikatelé a jsou bez kolegů.

Už jen říct nahlas, co budete ten den dělat, jaké jsou vaše priority a co je opravdu nutné dokončit, pomáhá.

3/ Pracovní dobu skutečně vyplnit prací

Budete mít klid, že jste naplnili den a pokud by vás samotné napadlo, že by bylo dobré pracovat “po práci”, můžete se v klidu zastavit.

Nejde pracovat každý den, celý den na 100%. Pokud máte den, kdy váš pracovní výkon není tak vysoký, i vzdělávání, sledování konkurence – prostě tříbení myšlenek, které souvisejí s prací, je pořád práce!

Odbíhání k praní prádla (ano, to se mi stávalo), uklízení a řešení jiných důležitých činností doma, odvedené práci neprospívá. Nedělejte to.

Jedinou výjimkou je uvaření oběda. Ale i oběd se dá připravit dopředu a místo toho je lepší se trochu protáhnout nebo se jít projít.

Pokud máte děti, kterým je potřeba pomáhat s online výukou a pokud to jde – nastavte si pracovní dobu až potom. A dobu, kdy vás chvíli potřebují a chvíli ne a pak zase chvíli jo – raději vyplňte jinými činnostmi. Nejhorší na motivaci a udržení pozornosti je “odskakování” jinam. Ať už fyzicky nebo v myšlenkách.

Pokud to nejde a potřebujete zvládat najednou i děti i svojí práci, naplánujte si na tuto část dne ty lehčí a kratší úkoly a ty důležitější a koncepční si přesuňte na dobu, kdy se u děti vystřídáte s partnerem, nebo jim pustíte pohádku atp… Nevyčítejte si to, když jiné možnosti nejsou, prostě nejsou. Ponořte se do práce a pak zaklapněte počítač a zase se naplno věnujte dětem.

Když byly děti menší (školka a první stupeň školy), měli jsme domluvu, že teď potřebuji ještě tolik hodin pracovat a pak budeme spolu. A snažila jsem se to maximálně dodržovat, případně se s dětmi domlouvat na změně, vysvětlovala jsem jim, že mám důležitý důvod. Ale nebylo to často. Věděli, že teď mě nemají rušit (pokud se tedy neděje nic vážného), že jsem „v práci“, i když jsem seděla vedle v ložnici. Že moje práce je potřebná pro nás všechny a abych jí mohla dělat, potřebuju mít klid.

4/ Vytvořit si rituály

– ze kterých budete mít radost, prospějí vaší kondici a dají pracovnímu dni jasnější strukturu.

Moje rituály jsou některé stejné, jako vždycky, některé jsou teď nové (víc dbám na to, udržet se zdravá):

Ráno před prací

  • Wim Hofovo dýchání ZDE – toto je nové, ale dělá mi to moc dobře po těle (odhaduji na 5-10 minut, ještě v posteli, vleže),
  • 5 jógových pozdravů slunci + 2 osvědčené cviky na záda – jinak bych celý den “neuseděla”, cvičím už dlouho a když 1-2 dny vynechám, hned to moje záda pocítí (trvá asi 7 minut a stojí to za to!).

Začátek práce

  • priority dne – stanovit si svoje, abych je pak mohla probrat na skypu s kolegy a klienty – napsat si seznam, priority vyznačit a věnovat se jim skutečně na prvním místě,
  • pročíst maily a na urgentní odpovědět, maily pročítám cca 4 x denně.

Práce

  • pomáhá mi poslouchat hudbu do sluchátek – mám playlist, který dobře znám, tedy mě nenutí se soustředit na písničky, zároveň mě “odstřihne” od okolí – a můžu se plně koncentrovat na práci,
  • pravidelně a hodně větrat!
  • hodně, hodně pít – dělám si jeden lepší čaj za druhým 🙂
  • dopoledne jíst ovoce,
  • často vstávat ze židle (větrání, čaj…) a udělat alespoň pár kroků – je třeba rozproudit krev, klidně každých cca 20 minut,
  • procházka – jak teď změnili čas a po 17. hodině už je tma, na procházku se mi večer nechce, tedy jsem začala chodit přes oběd – navíc mozek se uprostřed dne okysličí a je to další pozitivní impuls.

Ukončení práce

  • zhruba půl hodiny před koncem pracovní doby, začínám uzavírat den, doposílám rozdělané úkoly, vyhodnocuji, co jsem stihla a co si napsat do sešitu hned na další den,
  • pracuji z ložnice (tak to prostě je, občas se přesunu do obýváku) – tedy po práci důkladně vyvětrám, ať se mi vymění “pracovní vzduch” za nový,
  • a jdu se věnovat dětem, svojí zábavě, domácnosti, čtení a dalším radostem, které mi zpříjemňují tuto dobu a k práci už se nevracím,
  • pokud otevírám po pracovní době počítač, tak už jen pro svojí potřebu – čtu články, dívám se na videa, hledám inspiraci… pracovní věci jsou vypnuté a nesleduji je – práce počká do rána a mojí pracovní důležitost to nijak nesnižuje 🙂

5/ Zrušit “odvaděče pozornosti”

Co jsem vypozorovala, že narušuje práci (nejen mojí, i kolegů okolo):

  • věnování se nejdřív úkolům, které nemají prioritu,
  • “přeskakování” mezi několika věcmi najednou – pozornost je roztříštěná a zabere to ve finále víc času,
  • přijímání telefonů a vyřizování mailů, když je třeba pracovat na koncepčních věcech, na které je potřeba se soustředit (dá se vyřídit později, párkrát za den, najednou),
  • chatování (i s kolegy, aby to nevypadalo, že nejste na příjmu, neustále sledujete a reagujete) – osvědčilo se mi dopředu informovat, že nebudu na chatu, protože dělám tohle a tohle,
  • když už sociální sítě, tak jen 1 – 2x za den,
  • pokud potřebujete vyřídit nějaké osobní věci, udělejte je hned ráno, ať už na ně nemusíte myslet,
  • pokud máte potřebu sledovat aktuální zprávy, podívejte se ráno,
  • pokud potřebujete nakrmit děti, které sedí hned v pokoji vedle a věnují se online škole, domluvte se s nimi dopředu – my jíme v pracovní dny každý sám, každý máme přestávku jindy.

Věřím, že se potýkáte i s dalšími odvaděči – najděte je a pojmenujte si je. Když víte, co je problém, jde se s ním snáze vypořádat.

Na homeoffice teď budeme pracovat týdny a do budoucna to bude stále častěji. Takže vybudovat si svůj osobní systém, je nutnost. Pravidelnost, hranice a příjemné rituály – to pomáhá.

jana@neuwerthova.cz
Jana Neuwerthová Šmýdová